Виставка «Європейський вимір» – 100 картин старих європейських майстрів з державних колекцій України
Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків представляє виставку «Європейський вимір» - 100 картин старих європейських майстрів з державних колекцій України
27 вересня - 11 жовтня 2012 р.
Виставка є продовженням проекту, започаткованого Державним музеєм образотворчих мистецтв ім. О.С. Пушкіна («Повернення «Святого Луки». Західноєвропейський живопис 6 -18 ст. з музеїв України», 16 липня - 9 вересня 2012 р., Москва). Ініціатором і координатором другої - української - частини проекту є Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків. Виставка «Європейський вимір» проходить під патронатом Голови Київської міської державної адміністрації Олександра Попова та за підтримки Благодійного фонду «Київ майбутнього».
Вперше дев'ять провідних музеїв країни поєднали зусилля, аби в межах обширної експозиції показати 100 вибраних творів європейського класичного живопису, які складають золотий фонд української культури та є водночас невід'ємною частиною загальноєвропейської художньої спадщини. Картини для виставки «Європейський вимір» надали: Донецький обласний художній музей, Житомирський обласний краєзнавчий музей, Львівська національна галерея мистецтв, Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, Одеський музей західного та східного мистецтва, Полтавський художній музей (галерея мистецтв) імені Миколи Ярошенка, Севастопольський художній музей ім. М.П. Крошицького, Харківський художній музей, Чернігівський обласний художній музей імені Григорія Галагана.
Підготовка цього масштабного проекту тривала впродовж декількох років. Колосальну роботу здійснили музейні науковці, хранителі та реставратори. Значну частину презентованих картин показано вперше, оскільки раніше вони не полишали фондосховищ. Деякі твори, до того, як предстати перед публікою, пройшли ґрунтовну реставрацію. Стосовно інших було отримано нові наукові дані - встановлено авторство, визначено датування, розкрито таємниці сюжетів та імена портретованих осіб і колишніх власників.
Заради здійснення безпрецедентного проекту постійну експозицію європейського мистецтва в музеї Ханенків було демонтовано. Виставку розміщено в історичних залах міської садиби Ханенків - пам'ятки архітектури ХІХ ст. Така презентація певною мірою відтворює історію формування більшості зібрань європейського живопису в Україні. До них увійшли картини, що здебільшого прикрашали палаци та садиби місцевої знаті. Значним також був внесок меценатів-просвітників, які передавали свої колекції у громадську власність. Автори проекту «Європейський вимір» зробили особливий наголос саме на історії представлених шедеврів. У науковому каталозі, що супроводжує виставку, зібрано ґрунтовну інформацію щодо формування державних музеїв України та окремо зазначено походження представлених картин.
Експозиція складається з творів, що презентують найяскравіші сторінки європейської художньої культури. Своєрідним зачином виставки є дві давні візантійські енкаустичні ікони 6 ст. «Богоматір із немовлям» та «Іоанн Предтеча» (Київ). У цих всесвітньовідомих шедеврах ранньохристиянського мистецтва антична тілесність поєднується з сакральною відстороненістю, яка прокладає шляхи мистецтву європейського Середньовіччя.
Живопис нової доби, відзначений вишуканою майстерністю виконання та кристальною чистотою віри, представляють твори художників кінця 15 - початку 16 ст.: «Мадонна зі святими Домініком і Петром Мучеником», що належить пензлю майстра з П'ємонту, та «Святі Марія Магдалина, Оділія та Клара», що приписується колу Мартіна Шонгауера (Львів), а також «Пейзаж зі сценою з легенди про Святого Роха» кола Йоахіма Патініра (Харків). По-новому постає відома пам'ятка ранньоіталійського мистецтва «Мадонна з немовлям» із музею Ханенків. Нещодавно розшифрований напис відкрив справжнє ім'я її автора - молодшого сина славетного Маестро Паоло (Паоло Венеціано).
Поціновувачів італійського Відродження очікує зустріч з картинами славетних живописців Флоренції та Венеції: Джентіле Белліні «Портрет патриція», Якопо дель Селлайо «Орфей та Еврідіка» (Київ), Франческо да Сантакроче Молодшого «Богоматір з немовлям, Іоанном Хрестителем і двома ангелами», Марко Базаіті «Портрет астронома» (Львів) та ін..
Живопис італійських та нідерландських маньєристів 16 ст., довершений за формою та бентежний за емоційною наповненістю, представлено цілою низкою шедеврів зі Львова («Венера та Амур» Якоба де Баккера, «Нічна сцена» Гілліса Мостарта, «Персей та Андромеда» кавалера Д`Арпіно та «Портрет молодої патриціанки» Софонісби Анґішоли - однієї з небагатьох у той час жінок-художниць), із Житомира («Свята Аполлонія», приписувана пензлю Алессандро Аллорі) та Києва («Іоанн Хреститель у пустелі» Якопо Пальми Молодшого та «Мадонна з немовлям Христом та маленьким Іоанном Хрестителем» Джироламо Макк'єтті).
Одним з найцікавіших розділів експозиції є твори послідовників Мікеланджело Мерізі да Караваджо (1571-1610), новаторський живопис якого надихав талановитих художників не тільки на півдні, але й на півночі Європи («Святий Себастьян» Бартоломео Манфреді та живописний пандан «Молода жінка з гітарою» й «Чоловік із віолою да ґамба» Герріта ван Хонтхорста (Львів), неперевершений «Концерт» Хендріка Тербрюггена (Чернігів), монументальний диптих «Благовіщення» Матіаса Стомера (Житомир) та «Пастушок, що грає з кішкою та мишею» пензля Томмазо Саліні (Севастополь). Картини караваджистів є дуже різноманітними за жанрами та манерою виконання, втім всі вони відзначені, насамперед, новим розумінням світла - однією з багатьох новацій, запропонованих італійським «бунтівником від живопису».
Твори голландських та фламандських майстрів кінця 16 - 17 ст. складають близько третини колекцій європейського живопису в художніх музеях світу, що відбилося також і на складі виставки «Європейський вимір». Цей феномен пояснюється високим попитом тогочасного художнього ринку, досконалою технологією, завдяки якій картини збереглися дотепер краще за твори інших шкіл та особливим світоглядом північних майстрів. Вони відчували божественне в кожній деталі навколишнього світу та виконували напрочуд реалістичні натюрморти, портрети, пейзажі та жанри, ніби повторюючи щоденну молитву на славу Творця. На виставці представлено твори найвідоміших живописців Фландрії та Голландії, якими могли би пишатися кращі світові музеї («Євангеліст Матфей» та «Євангеліст Лука» Франса Халса (Одеса), «Бог ріки Шельди, Кибела та богиня міста Антверпена» Пітера Пауля Рубенса, «Сцена з історії Купідона та Психеї», Якоба Йорданса, «Зимовий пейзаж» Гейсбрехта Лейтенса, «Натюрморт із квітами у скляній вазі» Мішеля де Бульона (Київ), «Пейзаж з рибалками» Яна ван Гойєна (Харків), «Закуска з омаром» Клари Петерс (Полтава), «Гірлянда з винограду та персиків» Александера Коземанса (Житомир) та ін.)
«Легкий подих» граційного 18 століття, доби справжнього «просвітницького» аристократизму, відчувається у творах знаних художників, насамперед портретистів, з різних країн Європи: Італії - Якопо Аміґоні (Донецьк), Франції - Елізабет Віже-Лебрен (Київ) та Німеччини - Йоганн Фрідріх Тішбейн (Київ) та Генріх Хойзер (Чернігів).
Хронологічно експозицію завершує дитячий портрет, датований 1811р. У контексті виставки «Європейський вимір» цей твір можна вважати символічним. Його виконав у Парижі барон Жан-Батіст Реньо (блискавичний живописець з оточення Наполеона Бонапарта) на замовлення Миколи Рєпніна-Волконського, легендарного героя Аустерліца, а дещо пізніше - генерал-губернатора Чернігівської та Полтавської губерній. На картині зображено його маленького сина Василя Рєпніна - майбутнього приятеля Тараса Шевченка та одного з перших слухачів гоголівських «Мертвих душ».
Вибрані твори старих майстрів, вперше зібрані разом в рамках цього проекту, є лише невеликою частиною вітчизняної художньої скарбниці. Вони засвідчують нашу європейську культурну ідентичність і спонукають частіше мандрувати українськими містами та музеями, аби пізнати більше.
Куратор виставки завідувач відділом європейського живопису Олена Живкова